همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از ارسال نامه‌ای به 14 عضو دائم و غیردائم شورای امنیت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها ، منوچهر متکی ایران عصر روز دوشنبه 2 بهمن در کنفرانس خبری مشترک با ولید معلم همتای سوری خود افزود: طی این نامه مواضع روشن کشور نسبت به رای این کشورها در قطعنامه قبلی شورای امنیت علیه ایران را اعلام کردیم.

وی در واکنش به اظهارات رایس وزیر خارجه آمریکا که از احتمال تشدید مجازات‌ها علیه ایران در نشست شورای امنیت سخن گفته بود، از ارسال نامه‌ای به 14 عضو دائم و غیردائم شورای امنیت به منظور اعلام گله‌مندی و اعتراض جمهوری اسلامی خبر داد و افزود: طی این نامه مواضع روشن کشور نسبت به رای این کشورها در قطعنامه قبلی شورای امنیت علیه ایران را اعلام کردیم. متکی اضافه کرد: متن این نامه در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: هیچ تصمیم بین‌المللی نباید موجب محروم کردن کشورها از حقوق مسلم آنها شود.
وزیر خارجه کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را کشور بزرگی خواند و گفت: فکر نمی‌کنیم برخی از کشورها آمادگی داشته باشند که خودشان را از روابط گسترده‌ای که با ایران دارند، تحریم کنند.

حمایت از کنفرانس همسایگان عراق در بغداد
وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت:سیاست‌های جدید بوش در چارچوب دستگیریهای گسترده و کارشنکی بر روند حاکمیت مسوولین و موسسات عراقی در راستای فتنه‌انگیزی آمریکا و انگلیس است، ما برگزاری اجلاس وزرای امور خارجه همسایگان عراق در بغداد را به منظور برقراری امنیت برای مردم عراق مهم دانسته و توصیه می‌نماییم این اجلاس در بغداد برگزار شود.

متکی درباره احترام به خواست مردم عراق و تقارب گروههای مختلف این کشور، تصریح کرد: ما همدلی و تقارب بین گروههای قومی و مذهبی عراق در چارچوب ترویج وحدت و پرهیز از اختلافات طائفه‌ای را یک امر ضروری دانسته و اجرای این هدف را در تقابل با اهداف اشغالگران می‌دانیم و در این راستا، مساعدت ایران و سوریه می‌تواند در خدمت استقلال، وحدت و خواست مردم عراق قرار گیرد.

وزیر امور خارجه ایران در زمینه تحولات لبنان نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقاد است که اداره لبنان از طریق مشارکت تمامی طیف‌های مردم این کشور محقق می‌گردد و تدبیر و پیروزیهای مقاومت اسلامی لبنان و گروههای متحد لبنانی، در مقابل توطئه‌های آمریکا و اسراییل، راه را بر مسیر مطامع آنان مسدود کرده و ما همواره آنچه مردم و گروههای لبنانی بر آن اجماع نمایند را مورد استقبال قرار می‌دهیم.

متکی ضمن حمایت از مقاومت مردم‌ فلسطین در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی گفت: ما از ابتکار دمشق در عرصه فلسطین حمایت می‌کنیم و هرگونه تحرک برای جلوگیری از اختلافهای فلسطینی را موجب خرسندی مردم منطقه می‌دانیم.
وزیر امور خارجه ایران همچنین از برگزاری کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های ایران و سوریه به ریاست پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر سوریه در ماه آینده و در تهران خبر داد.

انتقاد وزیر امورخارجه سوریه از استراتژی جدید آمریکا
ولیدالمعلم در خصوص روابط دوجانبه و همکاریهای اقتصادی گفت: تحولات روابط دو جانبه و رایزنی‌های دیپلماتیک در سطح عالی و ممتاز است و روند مناسبات اقتصادی دو جانبه رو به پیشرفت بوده و کمیسیون عالی اقتصادی در ماه آینده در دستور کار خواهد بود.

وی با ارزیابی تحولات منطقه گفت: شرایط منطقه حساس و مهم است، ارزیابی سوریه مبتنی بر ضرورت نگرش واقع بینانه آمریکا نسبت به منطقه است و طرح بوش متضمن نکات اساسی نبوده بلکه بیانگر یک سری عناصر اختلاف انگیز در ارتباط با مولفه‌های دمکراتیک در منطقه فلسطین، لبنان و عراق استوار و این راهبرد از یک تصویر سیاسی مشخص برخوردار نبوده است.

وزیر امور خارجه سوریه در باره عراق تصریح کرد: اهداف اشغالگران موجب تشدید اختلاف بین گروههای طائفه‌ای و قومی در عراق گشته و زمینه اختلافات شیعه و سنی را متبلور ساخته است.
المعلم با ارایه گزارشی از روابط عراق و سوریه اظهار داشت: نتایج سفر اخیر طالبانی سازنده و مثبت بوده‌ است و با رییس جمهوری عراق اتفاق نظر داشته و برای همکاریهای امنیتی بین دو کشور به تفاهم رسیدیم و ما از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری اجلاس وزرای خارجه همسایگان عراق در بغداد حمایت می‌کنیم.

کد خبر 14014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز